Nibra wrote:Tjena, jag är 16 och undrar ifall man kan gå på systema även i min ålder?
Vart tränar man i så fall, hur hårt är det och vad kostar det?
Mvh Nibra
Hej Nibra.
Vet inte om du i brist på aktivitet här e-postade Jani med din fråga?
Jag kan inte besvara din fråga ang. ålder, det får Jani bestämma, men det vi gör är inget våldsamt och skadligt -i ett explosivt tempo. Bara du har bra inställning och vill lära dig.
Min uppfattning om systema är kroppsmedvetenhet, att istället för att du lär dig specifika tekniker i specifika situationer; jobbar vi med att studera hur kroppen rör sig och reagerar, varvid du i vilken position som helst ska kunna göra vad som helst -utifrån hur din egen kropp fungerar och reagerar- för att lösa en besvärlig situation. Inget "i det här läget gör ni såhär", utan snarare löser du det på ditt eget sätt, utifrån vad du själv är kapabel att göra.
Tex om du vet hur kroppen reagerar på smärta ser du öppningar varsomhelst utan att det är en "korrekt" position eller en specifik attack. Har din motståndare spända axlar tex gör ett slag på nacken så mycket ondare pga anspänningen i kroppen etc.
Annars rekommederar jag dig att kika på lite youtubeklipp för att se systema i rörelse utövas av de bästa, för att se om det verkar intressant.
Se här tex: http://www.youtube.com/user/vvasiliev
Tänk bara på att i Systema finns inga vackra tekniker. Du är inte där för att imponera på någon, utan att överleva. Det finns inga regler för vad som är "för fult" (regelmässigt) att tillämpa eller liknande.
Men, som sagt. Om du inte redan gjort det, e-posta Jani.
mvh
Stefan W.